Είναι το μεγαλύτερο ναυάγιο στη μετά το Β Παγκόσμιο Πόλεμο ελληνική ιστορία, , κι όμως παραμένει σε μεγάλο βαθμό ξεχασμένο, καθώς είχε την “ατυχία” ‘να συμβεί μεσούντος του εμφυλίου – άλλες τραγωδίες απασχολούσαν την κοινή γνώμη.
Το “Χειμάρα”, επιβατηγό ατμόπλοιο, είχε ναυπηγηθεί στη Γερμανία το 1905 και είχε παραχωρηθεί το 1946 – ήδη 41 ετών- στην Ελλάδα, ως μέρος των πολεμικών αποζημιώσεων. Ήταν και αυτό πλοίο που είχε υποστεί μετασκευές καθώς κατα την διάρκεια του μεσοπολέμου εχρησιμοποιείτο ως εκπαιδευτικό πλοίο για τους κυβερνήτες των υποβρυχίων του Γερμανικού ναυτικού.
Στις 19 Ιανουαρίου 1947, ημέρα Σάββατο, το Ε/Γ “Χειμάρα” πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη- Πειραιάς. Έπλεε την νύχτα στον νότιο Ευβοϊκό, μεταφέροντας 544 επιβάτες και έχοντας πλήρωμα 86 ατόμων, όταν προσέκρουσε στο σύμπλεγμα βραχονησίδων Βερδούγια ανοιχτα απο τα Στύρα. Βυθίστηκε σε ελάχιστο χρόνο, παρασύροντας στο θάνατο 383 ανθρώπους.
Από τους 383 νεκρούς του “Χειμάρα”, οι 39 ήταν κομμουνιστές που μεταφέρονταν στους τόπους της εξορίας τους. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες όσων σώθηκαν, για να μη μπορούν να δραπατεύσουν, οι φύλακές τους τους είχαν δέσει στο αμπάρι, ασφαλίζοντας τα χέρια τους με χειροπέδες. Τα μέτρα αυτά έκαναν την διαφυγή πολύ δυσκολότερη. Εικοσιεννέα εκ των κρατουμένων ακολούθησαν το καράβι στο βυθό, ενώ δέκα κατόρθωσαν να σωθούν – ορισμένοι και να βοηθησουν στη διάσωση άλλων επιβατών.
Η καταδυτική μας ομάδα ανακάλυψε το ναυάγιο μετά απο επίπονες έρευνες το 1999 σε βάθος -35 μετρων.
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες και την κατάσταση του ναυαγίου σήμερα,το πλοίο για άγνωστους λόγους υπέστη πλήρη καταστροφή στον βυθό απο εκρηκτικά που τοποθέτησαν εκείνη την εποχή κάποιοι.
Στο ναυάγιο βρεθηκαν προσωπικα ειδη των επιβατων,εφημεριδες της εποχης που διασωθηκαν στη λασπη (φαινομενο ιδιαιτερα σπανιο),ξιφη,και οπλα.
Το ναυάγιο έχει μείνει στην Ιστορία ως “ο Τιτανικός της Ελληνικής Ακτοπλοΐας”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου