Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2011

ΤΟ ΤΡΑΜ ...ΚΑΠΟΤΕ

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ.ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ, Τ.Κ.24002
ΤΗΛ. 2724071016

ΤΡΟΧΙΟΔΡΟΜΟΙ – ΤΡΑΜ ΠΑΤΡΑΣ 
 Το Τραμ (τροχιόδρομος) της Πάτρας ήταν το πρώτο στην Ελλάδα που κινείτο με ηλεκτρικό ρεύμα. Εγκαινιάστηκε το 1902 και το δίκτυό του περιλάμβανε δύο γραμμές: Η πρώτη μήκους 5,3 χιλιομέτρων και η δεύτερη 1,7.
Η λειτουργία τροχιόδρομων στην Πάτρα ήταν ιδέα του δημάρχου Πατρών Α. Κοντογούρη. Η εταιρεία Θόμψον-Χιούστον αναγείρει δίπλα στο εργοστάσιο φωταερίου ηλεκτρικό θερμικό εργοστάσιο για τους τροχιοδρόμους. Οι ράγες φτάνουν με πλοίο του Δεκέμβρη του 1900 και αρχίζουν να στρώνονται στους δρόμους της Πάτρας.
 Οι πρώτες δοκιμές γίνονται στους δρόμους της Πάτρας στις 14/3/1902 στην οδό Αγίου Ανδρέου με έκπληξη χειροκροτήματα και θαυμασμό από τους διαβάτες. Τα επώνυμα εγκαίνια γίνονται στις 5/4/1902 και η τελετή πραγματοποιείται στο ηλεκτρικό εργοστάσιο της εταιρείας μέσα σ αρκετό και εκλεκτό κόσμο της κοινωνίας της Πάτρας και προεξείχε το ωραίο(γυναικείο) φύλο.

 Το πρώτο εισιτήριο πληρώνει την δεσποινίδα Π. Μαλτέζου και μέχρι το μεσονύκτιο λειτουργούσαν 4 τραμ  και οι εισπράξεις ήταν 400 δραχμές στη διάρκεια των εγκαινίων (Νεόλογος Πατρών). Στις 19/04/1902 ο διάδοχος Κωνσταντίνος ταξιδεύει με το τραμ.
Το 1914 οι 150 εργάτες του τραμ και αεριόφωτος ιδρύουν σύνδεσμο, κηρύσσουν απεργία, και διεκδίκηση οικονομικών αιτημάτων τους.  Βυθίζουνε την πόλη σε σκοτάδι διακόπτοντας ταυτόχρονα και την συγκοινωνία της.
Το 1917 η έλλειψη κάρβουνου οδηγεί στη διακοπή του εργοστασίου αεριόφωτος και ηλεκτρικού εργοστασίου, και υπάρχει το απόκομμα της εφημερίδας, Νεολόγος Πατρών.
Στις 15/03/1917 οι 800 εργάτες έμειναν άνεργοι  και η διακοπή της συγκοινωνίας με το τραμ παραμένει οριστική.
Το 1928 η εταιρία κηρύσσεται έκπτωτη οι εγκαταστάσεις της περιέρχονται το δήμο ο οποίος προσπαθεί να τα επαναλειτουργήσει χωρίς όμως επιτυχία.
Εκτός από την Πάτρα Τραμ είχε  και η Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βόλος, Καρλόβαση Σάμου (Τροχιόδρομος Καρλοβασίων, Δ.Κ. ΧΑΤΖΙΔΑΚΗ), Σμύρνη  και  Καλαμάτα όπου υπάρχει και  το αντίστοιχο φωτογραφικό υλικό. Στην Αθήνα το τελευταίο τραμ λειτούργησε το 1953, που ο τότε υπουργός συγκοινωνιών Καραμανλής συμβολικά συμμετείχε στο ξήλωμά του, και επαναλειτούργησε, μόνο στην Αθήνα, το 2004, στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων, και συνεχίζει να λειτουργεί μέχρι και σήμερα.
Υπάρχει κέρμα του 1892 με την ατμομηχανή και στην περιμετρό του γράφει γενική εταιρεία εργοληπτών. Το κέρμα αυτό ανήκει στη συλλογή του κυρίου Νίκου Λυμπέρη,δάσκαλου, πρώην επιθεωρητή δημοτικής εκπαίδευσης, καθώς και 2 κέρματα από τους τροχιόδρομους στο Καρλόβαση Σάμου.





O μεγαλύτερος συλλέκτης κινηματογραφικών μηχανών στην Ελλάδα

Συλλογή από κινηματογραφικές μηχανές

Ο Δημήτρης Πιστιόλας είναι ο μεγαλύτερος συλλέκτης κινηματογραφικών μηχανών στην Ελλάδα. Άρχισε να συλλέγει κινηματογραφικές μηχανές (λήψεως και προβολής) πριν από 45 χρόνια. Σήμερα έχει καταφέρει να μαζέψει γύρω στις 800. Δυστυχώς μέχρι τώρα δεν έχει βρεθεί ο κατάλληλος φορέας για να αξιοποιηθεί αυτό το πλούσιο υλικό για να είναι προσβάσιμο στους φίλους του κινηματογράφου.
Το "μικρόβιο" του κινηματογράφου τον χτύπησε σε ηλικία 16 ετών στο Αγρίνιο. Άρχισε να διαβάζει βιβλία κι ένα χρόνο αργότερα κατασκεύασε μια μηχανή προβολής. Αυτό έγινε το 1947.