Κυριακή, 18 Μαρτίου 2012

Εικόνες του νεκρού εχθρού


του Μπερντ Γκραφ
μετάφραση: Κώστας Σπαθαράκης


 Η νεωτερικότητα μπορεί να εκτόπισε  τον θάνατο, φέρνει όμως συνεχώς στην επιφάνεια εικόνες νεκρών. Γιατί  ακόμη και οι ανεπτυγμένοι πολιτισμοί εμφανίζουν αυτή την παρόρμηση, να  επιδεικνύουν τις εικόνες των σκοτωμένων εχθρών τους — και γιατί ο νεκρός  πρέπει να εξαφανιστεί μετά τη φωτογράφηση;
Το υποτιθέμενο πτώμα του Μπιν Λάντεν

Το πρόσωπο του θανάτου
Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν έχει  διατυπώσει μια θέση για την πρώιμη νεωτερικότητα η οποία αποδεικνύεται  εξαιρετικά ακριβής: ο ασυνείδητος κεντρικός στόχος της αστικής κοινωνίας  υπήρξε να δώσει στον νεωτερικό άνθρωπο τη δυνατότητα να αποστρέψει το  βλέμμα από τον θάνατο. «Σήμερα», γράφει ο Μπένγιαμιν, στις παρατηρήσεις  του για το έργο του Νικολάι Λεσκώφ, «οι αστοί ζουν σε χώρους που έχουν  αποκαθαρθεί από τον θάνατο, άστεγοι της αιωνιότητας και, όταν πλησιάσει  το τέλος τους, οι κληρονόμοι τους τούς στοιβάζουν στα σανατόρια και τα  νοσοκομεία».